Print Friendly, PDF & Email

בנסקו

בנסקו הינה עיירת סקי, מקסימה, רגועה ועתיקה. עם אזור קטן מרכזי בו ממוקמות רוב המסעדות והחנויות. העיירה עצמה גדולה ומורכבת מבנסקו העתיקה ובנסקו החדשה. אנחנו ממליצים להישאר לישון באזור של בנסקו העתיקה. כיוון שמדובר בעיירת סקי, הגעה בקיץ נחשבת מחוץ לעונה, ולכן המחירים יורדים דרסטית. גם כמות התיירים מאוד נמוכה, אין רעש של המוני אנשים, המסעדות חצי ריקות, ולא תצטרכו לעמוד בתור לשום דבר. העיירה היא נקודה מצויינת לצאת לטרקים בהרי פירין. גם כי היא קרובה לבקתות ההתחלתיות וגם כיוון שבימים של גשם תמיד תוכלו לחזור לאכול מרק חם בעיירת בנסקו אם תרצו להתפנק, זו הזמנות נהדרת לעשות זאת במחיר של גסטהאוס בתל אביב. 

המדרחוב של בנסקו העתיקה
המדרחוב של בנסקו העתיקה

הגעה מסופיה לבנסקו

כדי להגיע לבנסקו עליכם לקחת אוטובוס מהתחנה המרכזית של סופיה. אליה ניתן להגיע במונית או במטרו (יש תחנה ישירה שמגיעה לשם).

גשו למודיעין ושאלו איפה אפשר לקנות כרטיסים לבנסקו והם יפנו אתכם לסוכנות הנכונה. האוטובוס האחרון לבנסקו יוצא בשעה 16:45 מרציף 30, ועולה 16 לבה לבן אדם. הנסיעה לוקחת כ-3 שעות.

אם אתם מגיעים בעונה מומלץ להגיע מראש ולקנות כרטיסים כי תקבלו את הכרטיס הפנוי הקרוב שיוצא, כלומר גם אם קיים אוטובוס לפני לא בטוח תעלו עליו אם הוא מלא.

התניידות בתוך בנסקו: אנחנו הגענו מחוץ לעונה, לכן האופציה היחידה שלנו להגיע למלון הייתה באמצעות מונית. נסיעה של 5 דקות עולה כ-10-12 לבה לפי מונה. די יקר, אבל יש רק 3 מוניות פעילות – או זה, או ללכת חצי שעה עם תיקים.

התחנה המרכזית של בנסקו
התחנה המרכזית של בנסקו

קניית סים והמרת כסף בבנסקו

בנסקו היא עיירה ממש מפותחת ביחס לשאר המקומות בטרק. פרט למסעדות יש שם גם בנקים וגם חנויות סלולר. אם אתם לא מספיקים להחליף כסף ולקנות סים בסופיה תוכלו לעשות את זה גם בבנסקו. אבל שימו לב – אם אתם מגיעים בימים שבת/ראשון – רוב החנויות לא עובדות בימים אלו אז היערכו בהתאם.

קניית סים – במרכז העיר העתיקה יש חנות של Vivacom וגם של A1.

המרת כסף – יש צ'יינג'ים במספר מקומות בעיר העתיקה, אנחנו העדפנו להחליף את הכסף בבנק המקומי שנמצא ליד מלון Kempinski ושמו Piraeus. 

אחת הסמאטות בבנסקו העתיקה
אחת הסמאטות בבנסקו העתיקה

מסעדות בבנסקו

כיוון שהיינו לא בעונה, מבחר המסעדות היה קטן יחסית, אך מצאנו כמה מוצלחות וזולות:

– מסעדת EMAP – נמצאת במרכז העיר העתיקה, קשה לפספס את השלט שלה. מסעדה גדולה, עם המון מנות מגוונות. המחירים זולים מאד וכל מה שהזמנו בה היה טעים. 

מי מכם שיעלה לבקתת ויחרן, ממליצים בחום לאכול במסעדה שבבקתה. התפריט אינו גדול, אך המנות גדולות וזולות (הכי זולות שאכלנו בבולגריה).

ציוד טיולים בבנסקו

כיוון שמדובר בעיירת סקי, בנסקו מלאת חנויות לציוד ספורט וטיולים. אם נתקעתם כמונו ללא מקלות הליכה, או כל ציוד אחר, תוכלו למצוא הכל בעיירה. ההבדל העיקרי בין החנויות הוא המחירים, אנחנו ממליצים לעשות סיבוב ולהשוות היכן יותר משתלם לקנות את הציוד הספציפי שחסר לכם.

אנחנו קנינו את המקלות שלנו בחנות שנמצאת מול החנות 24/7 במחיר 15 לבה למקל (כ-30 ש"ח). 

 

סמטאות בנסקו העתיקה
סמטאות בנסקו העתיקה

מה לעשות בבנסקו חוץ מלצאת לטרק (ביום גשום לדוגמה…)

אחת הסיבות שבחרנו לצאת לטרק בהרי פירין היא שידענו שהסיכוי לגשמים בספומבר גבוה, ונוכל לנוח בעיירת הסקי בנסקו.
אז מה עושים בבנסקו בקיץ?

– לטייל בעיר העתיקה – העיר העתיקה מאד מקסימה, המבנים כאילו מימי הביניים, האוכל זול, והאווירה רגועה (כפי שציינו זו לא עונת התיירות שלהם) אומנם אין בה הרבה חיי לילה או אטרקציות, אבל לחלוטין כיף לשבת שם לשתות בירה ולהירגע. ממליצים להקדיש חצי יום לפחות.

– מלונות יוקרה בזול – אומנם אנחנו דוגלים בלטייל בתקציב נמוך, אבל אם אתם כבר שם, אנחנו מאד ממליצים לכם לנסות את מלון Kempinski. מדובר ברשת מלונות יוקרה הפרוסים בכל העולם. השירות אדיב, החדרים מפנקים והאוכל מדהים. אבל האטרקציה המרכזית היא הספא שלהם. בספא תוכלו להנות מבריכות חיצוניות ופנימיות מחוממות, ג'קוזי חם עם אוויר הרים קריר בחוץ, ומתקני ספא משוכללים. במקום מעל 7 חדרי סאונה שונים, חדר לחות, חדר קרח, מקלחות מיוחדות ועוד!
ועכשיו אתם אומרים לעצמכם – נשמע מדהים אבל זה לא בתקציב שלנו, נכון? אז תופתעו לגלות שחדר במלון, באמצע שבוע, בקיץ עולה כ-350 ש"ח! (לא יודעים מה איתכם, אנחנו שילמנו את הסכום הזה על גסטהאוס בתל אביב…).
לקחנו לילה אחד של לינה, קיבלנו את החדר בשעה 15:00, וכיוון שלא היה עומס במלון הסכימו לנו להשאר עד השעה 16:00 ביום הבא ללא תוספת תשלום – לחלוטין שווה כל שקל. 

מלון קמפינסקי במבט מבחוץ
מלון קמפינסקי במבט מבחוץ
הנוף ממרפסת החדר שלנו
הנוף ממרפסת החדר שלנו

לינה בבנסקו

הלינה בבנסקו בקיץ מאד זולה. במחיר של 15 לבה תוכלו למצוא חדר זוגי נקי, עם מטבח ומארחים אדיבים. ריכזנו המלצות ל-3 מקומות לינה שישנו בהם, עם היתרונות והחסרונות של כל אחד:

  1. גסטהאוס Vachin – מקום מקסים, לדעתנו המתאים ביותר לתרמילאים מבין כל המקומות שציינו פה. מדובר בבית שמחולק לחדרים, החדרים נקיים ומרווחים. בעל הבית אדיב, עם אנגלית מצויינת, נתן את המספר שלו ונעזרנו בו בכל מה שהיינו צריכים. במקום יש גינה מקסימה בה הבעלים מגדל ירקות ופירות. המחיר הוא 33 לבה לחדר זוגי.
  2. מלון infinity –  מלון טוב, עם שירות מעולה. הגענו אליו בלילה הראשון ובחרנו בו בגלל הקירבה למרכז המידע. החדרים היו גדולים ומרווחים (נראה היה שבגלל שהמלון היה חצי ריק קיבלנו דירה שלמה, עם 2 חדרים, סלון+מטבח, וחדר שינה). הבעיה העיקרית הייתה שהם כנראה לא רגילים לתרמילאים. ביקשנו מהם להשאיר את התיק הגדול בשמירת חפצים עד שנחזור מהטרק והם לא כל כך ידעו מה לעשות ואמרו שהם לא יכולים לקחת על זה אחריות. למזלנו הכרנו ישראלית שלנה במקום והסכימה לשמור לנו עליו בחדר שלה. המחיר 48 לבה לחדר זוגי, כולל ארוחת בוקר.
  3. מלון Kempinski – כמו שכתבנו למעלה, המלון היא אטרקציה בפני עצמה. קצת יקר אבל לדעתנו שווה להשאר שם לילה לחוויה. קרוב מאד לרכבל (שם גם נמצא מרכז המידע של הטרקים בבנסקו) ומימנו יוצא שאטל לבקתת ויחרן. המחיר הוא כ-350 ש"ח לחדר זוגי, עם נוף להרים, באמצע שבוע, בקיץ, כולל ארוחת בוקר מעולה. 
בלובי של מלון קמפינסקי, אז ככה נראית יוקרה?
בלובי של מלון קמפינסקי, אז ככה נראית יוקרה?
הבריכה המקורה של מלון קמפינסקי
הבריכה המקורה של מלון קמפינסקי

 

החדר שקיבלו, הכולל מרפסת עם נוף להרי פירין
החדר שקיבלו, הכולל מרפסת עם נוף להרי פירין

 

מלון אינפיניטי
מלון אינפיניטי
פסגות הרי פירין מהכביש המוביל למלון
פסגות הרי פירין מהכביש המוביל למלון

 

מפת מקומות לינה בבנסקו 


Booking.com


 

טרקים בבנסקו

בנסקו מקום נהדר לטרקים. אם לומר את האמת, אחריי הטרק המדהים שעשינו בגיאורגיה, לא חשבנו שבולגריה תוכל להפתיע אותנו. ואכן כך קרה, עם הרבה שמש ביום, שמשתלבת באוויר הרים הקריר, ניתן לצאת להמון מסלולי טיול מהעיירה. רובם מתחילים מנקודת התחלה הדורשת נסיעה קצרה לבקתה באזור, אך יש טיולים שיוצאים ממש מן העיירה, חלקם אפילו מונגשים ומתאימים גם לטיול עם ילדים.

תחבורה

חשוב לשים לב שהעונה של תיירות הקיץ בבנסקו נגמרת ב-15.9 – זהו התאריך שהתלמידים חוזרים לבית ספר בבולגריה. רוב הבקתות שבהן ישנים במהלך הטרק עדיין פתוחות (פירוט טלפונים ומידע על הבקתות יהיה בהמשך), אבל התחבורה מעט משתנה.

בעונה קיימים שאטלים מספר פעמים ביום לבקתת ויחרן, שנמצאת למרגלות הר ויחרן, שפסגתו הכי גבוהה בהרי פירין. זוהי גם נקודת התחלה נוחה למספר מסלולים. עלות השאטל היא 8 לבה לאדם, נסיעה של כ-15 דקות והוא יוצא ממלון Kempinski. כאשר נגמרת העונה השאטלים מפסיקים. הדרך היחידה להגיע לשם היא לקחת מונית שתעלה כ-40 לבה (יקר מאוד!!), או ברגל – הליכה די משעממת בעליה שלוקחת כ-3 שעות.

כמו כן ניתן להגיע לפסגה באמצעות רכבל, שעות הרכבל מפורטות באתר. הרכבל מגיע בתדירות גבוהה. כאשר נגמרת העונה הרכבל מופעל פעמיים ביום. בשעה 8:00 (עולה למעלה) ובשעה 16:30 (יורד למטה).

ציוד

בתור התחלה תוכלו להיעזר ברשימת הציוד למזרח שפרסמנו בעבר, ורלוונטית כמעט לכל טיול. אבל אם להיות יותר ספציפיים:

        הבקתות נמצאות במיקום גבוה, ובאלו שאנחנו היינו בהן לא היה חימום – עם זאת, זה לא אומר שישנו במעילים. בבקתה קיבלנו סדין וציפה לכרית, וגם 2 שמיכות צמר חמות. ישנו עם מכנס וחולצה תרמית וזה היה מספיק לחלוטין.

        אם אתם הולכים לעלות לפסגה תתכוננו לקור, אבל בעיקר לרוח. על אף היום השמשי שטיילנו בו, כובע חם וכפפות תרמו מאד לפסגה.

        המלצה אולי קצת מצחיקה, אבל כנה לחלוטין: גזרו ציפורניים ברגליים! אולי הן נראות לכם גבוליות, ו"יהיו בסדר עד שאחזור לארץ", אבל בעליות ובירידות החדות, כשהרגל תיצמד לנעל, אתם בהחלט תרגישו אותן.

        מקלות הליכה – לא כולם אוהבים אותם, ואולי בהתחלה מוזר להתרגל אליהן אבל לטווח הרחוק הן יעזרו לכם מאד. ההבדל העיקרי הוא כמה יכאבו לכם הברכים בירידות לעומת אנשים שלא השתמשו בהן.

        אגוזים ופירות יבשים – בסופרים נמכרים שקיות של תערובות מוכנות – קחו אתכם כמה, הם משביעים, טעימים וזמינים.

מסלולים בהרי פירין

כיוון שטיילנו בספטמבר, מזג האוויר כבר היה קצת הפכפך והספקנו לעשות רק חלק מהטרקים בבנסקו. בפוסט הנוכחי נציג חלק מהמסלולים שאנחנו עשינו ואת החוויה האישית שלנו מהם. בנוסף, בשיתוף פעולה עם לשכת התיירות של בנסקו, ריכזנו עבורכם את כל הטרקים האפשריים, מהקלים אל הקשים בפוסט אחד. תוכלו לקרוא אותם כאן: מסלולים בהרי פירין.

לינה בטרקים: הלינה היא בבקתות הפזורות למרגלות הרכס של הרי פירין, אנחנו ישנו לילה בדומרס בבקת ויחרן במחיר של 15 לבה לבן אדם.

שימו לב: הטרק של פסגת ויחרן אינו מופיע בפוסט הגדול, יצאנו אליו בהמלצת מטיילים אחרים שפגשנו במקום אך עדיין מאד מסודר ומומלץ!

בקתת ויחרן
בקתת ויחרן
הדורמס של בקתת ויחרן, 15 לבה ללילה
הדורמס של בקתת ויחרן, 15 לבה ללילה
זריחה בבקת ויחרן
זריחה בבקת ויחרן

עליה לפסגת הר ויחרן

הפסגה הגבוהה בהרי פירין, והשניה בגובהה בבולגריה (הר מוסלה עקף אותה במספר מטרים בודדים) היא אחד המקומות עם הנופים המרהיבים ביותר שתראו. מדובר בטרק מעגלי, יוצאים מבקתת ויחרן וחוזרים אליה. הוא לא פשוט וכולל כ-4 שעות של עליה ללא מישור כמעט, ולאחר מכן ירידה תלולה. אבל אל תיבהלו מזה – צאו מוקדם ולכו בקצב שלכם, הנוף שווה את זה והסיפוק שהצלחתם לעלות הוא אדיר! וחוץ מזה, רוב המטיילים שפגשנו היו אנגלים שעברו את גיל ה-60 בוודאות, אז אתם לא תנסו?

אם אנחנו הצלחנו גם אתם יכולים!
אם אנחנו הצלחנו גם אתם יכולים!
פסגת הר ויחרן מאמצע הדרך
פסגת הר ויחרן מאמצע הדרך

 

    המסלול עצמו

כדי לצאת למסלול עליכם לצאת מבקתת ויחרן. אנחנו יצאנו באזור השעה 9 וחצי, הלכנו בקצב איטי, עם המון עצירות לתמונות ומנוחה בפסגה, וחזרנו ב-5 וחצי. לקשוחים בינכם, ניתן לעשות אותו כטיול יום ללא לינה בבקתה, רק שימו לב לצאת מוקדם מבנסקו.

כמו שניתן לראות במפה, ניתן להגיע לפסגה משני הצדדים. מתחילים באותו מסלול עד שמגיע פיצול. צד אחד של המסלול הוא תלול יותר, וצד שני פחות תלול אך כולל קטע בו יש להיעזר בחבלים. קיבלנו המלצות סותרות ממטיילים שונים לכיצד מומלץ לעלות להר, ומאיזו דרך כדאי לרדת. בסופו של דבר בחרנו לעלות ולרדת באותה הדרך (הדרך התלולה ללא חבלים) בעיקר בגלל פחד גבהים של איריס, אז לשיקולכם.

מפת המסלול לפסגת הר ויחרן
מפת המסלול לפסגת הר ויחרן 

 

ביציאה מהבקתה תראו עמוד עם שלטים שמסמנים לאן ללכת, עליכם לקחת את הצד הימני. לאחר מכן פשוט הקפידו ללכת על הסימון האדום לבן.

תחילה זו תהיה עליה סלעית ודי חדה שבסופו יגיע מעט מישור. חשוב לשים לב, לאחר המישור מתחילה עליה נוספת, מלאת סלעים, שמאד קל לטעות בה כי היא נראת אותו דבר. אנחנו טעינו והמשכנו במקום שנראה לנו כמו שביל והגענו לעליה תלולה מאד ומסוכנת, לאחר שהבנו כי טעינו וחזרנו, פגשנו עוד הרבה שהתכוונו ללכת בדרך שלנו, הטעות הזאת האריכה לנו את הדרך בכחצי שעה.

הכי חשוב לעקוב אחריי הסימונים.

בסוף הדרך הזו תגיעו לפסגה עוצרת נשימה! קחו שם רגע ותהיו גאים בעצמכם שהצלחתם, אם יש לכם כוח לסחוב, פק"ל קפה יהיה נהדר לחגוג את הרגע.

אחריי מנוחה מתחילים לרדת, כאמור אנחנו בחרנו את אותו השביל לירידה, לכן היה לנו די קל לנווט חזרה. 

תמונת אינסטגרם קלאסית
תמונת אינסטגרם קלאסית
הנוף מהדרך לפסגה
הנוף מהדרך לפסגה
פסגת הר ויחרן בגובה של 3,000 מטר
פסגת הר ויחרן בגובה של 3,000 מטר
הנוף ההררי מהפסגה
הנוף ההררי מהפסגה

 

 

מסלול שלושת האגמים

מסלול קליל ונחמד, שיוצא מבקתת ויחרן. הוא אינו ארוך, אינו מעגלי, כלומר הדרך בה תלכו זו הדרך בה תחזרו. אורכו כ-4-5 שעות כולל מנוחה באגמים. אנחנו עשינו אותו ביום שהגענו לבקתה. הגענו בשעה 14:00 בערך, שריינו מקום ללילה, השארנו את הדברים ויצאנו למסלול.

יוצאים מהפסגה ובשלט שמכוון עליכם לקחת את המסלול השמאלי. הסימון פה קצת מבלבל אז מאד מומלץ להשתמש באפליקציית mapsMe. חפשו אגם במפה ולכו לפי המסלול שהיא מציעה. היום הזה די גמיש כיוון שהמסלול אינו מעגלי ותוכלו להחליט לכמה אגמים ללכת לפי הזמן שיש לכם.

הערה חשובה: המסלול באמת לא קשה ומתאים גם לילדים!

יש לנו פוסט נפרד המפרט על מסלול שלושת האגמים  

גשר העץ במסלול שלושת האגמים
גשר העץ במסלול שלושת האגמים
האגם הראשון, banderishko ezero
האגם הראשון, banderishko ezero
האגם השני
האגם השני

 

טיפים כלליים להרי פירין

–        גשם – אל תיקחו סיכון. בבולגריה יום שימשי ויפה יכול במהירות להתחלף במבול. ממליצים לכם לבדוק את מזג האוויר יום לפני כדי שזו תהיה התחזית העדכנית ביותר.

–        מפות – לפני שנסענו קראנו בסיפורי הדרך אחרים המלצות לקנות מפה. הבאנו אחת בחינם מלשכת התיירות (זו שנמצאת ליד הרכבל), אך לא השתמשנו בה. אפליקציית mapsMe עושה את העבודה נהדר.

–        סחיבת ציוד – הרבה מהמסלולים הם מעגליים. נכון שעליכם לקחת בגדים חמים ללילה, אבל הם אינם נחוצים לטרק בדרך כלל, לכן את רוב הציוד ניתן ואף מומלץ להשאיר בבקתה.

עוד רעיונות לטיול באזור

– אפקים מטיילים רשמו פוסט מקיף על טיול בהרי הרילה בשלג.

– הוד מהלבוג הוד ספוט, כתב על חופשה בבנסקו בשלג, ללא סקי. 

תמונות נוספות מבנסקו והרי פירין (לחצו על מנת להגדיל)

כתיבת תגובה